Nurty artystyczne

Prądy artystyczne: Impresjonizm, Jugendstil, Neoromantyzm, Symbolizm

Główne prądy artystyczne na przełomie XIX i XX wieku:

Impresjonizm

  • Sztuka wrażenia, nastroju
  • Odtwarzanie przelotnych momentów, skupienie na codzienności, naturze
  • Subiektywizm, uchwycenie momentu – świat jako kłębek wrażeń jednostki
  • Dynamizm, obrazy pełne napięć i ruchu, odzwierciedlenie odczuć za pomocą kolorów, efektów dźwiękowych
  • Fragmentaryczność, opisowość, chaotyczna zmienność
  • Szkice, nowele, liryka, dramaty jednoaktówki
  • Przedstawiciele: Paul Cezanne, Eduard Monet, Peter Altenberg, Arthur Schnitzler, Stefan Zweig, Rainer Maria Rilke

Jugenstil

  • Chęć zmiany kształtu rzeczywistości
  • Celem piękno, innowacyjność, funkcjonalność
  • Ornamentyka, dekoracyjność, symetria, faliste linie, w Austrii również linie proste, bryły geometryczne
  • 1897 stowarzyszenie artystyczne “Sezession” – nazwa stylu: secesja wiedeńska
  • Tematy: młodość, wolna erotyka, dążenie do piękna, taniec
  • Motywy: rośliny, flamingi, typy kobiece: Famme Fatal, Famme Enfant (kobieta-dziecko)
  • Stefan George, Rainer Maria Rilke, Hugo von Hofmannsthal, Otto Wagner, Gustav Klimt

Neoromantyzm

  • Reakcja na literaturę naturalizmu i industrializację
  • Związek z tradycją, czerpanie z tematyki i motywów romantyzmu: sag, mitów, baśni, historii religijnych
  • Fascynacja średniowieczem i renesansem włoskim
  • Idealizm, skupienie na indywidualnym wnętrzu, irracjonalizm uczuć, przedstawienie świata tajemnic i magii, ludowość
  • Brak manifestu, określonej grupy i celów
  • Hugo von Hofmannsthal, Reiner Maria Rilke, Herman Hesse, Stefan George

Symbolizm

  • Mocna reakcja na naturalizm
  • Powstał w latach 80. XIX wieku w Paryżu, brak jednolitej grupy
  • „Blätter für die Kunst” (1892-1919) – manifest sztuki w oderwaniu od codzienności, estetyka zamiast krytyki socjalnej, żądanie uduchowionej sztuki, „sztuki dla sztuki”, antymieszczańskie nastawienie – artystyczny krąg Stefana George
  • Świat materialny fasadą, pod którą kryje się prawdziwa, idealna rzeczywistość – sztuka pośredniczką między tymi dwoma poziomami
  • Symbol stanowiący metaforę stanów i wrażeń niedających się ująć słowami, metafory, synestezja, hermetyzm językowy
  • Tajemniczość, przeczucie, transcendencja, aluzyjność, wyobraźnia czytelnika
  • Celem zbliżenie się do własnej istoty
  • Elementy u Reinera Marii Rilkego i Hugo von Hofmannsthala

Comments are closed.